Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
5 juin 2013

week 23 in 2013

Beste Ouders,

Vanmorgen kreeg ik een leuke reactie van een ouder op mijn blogs. Dat is altijd leuk. Wat minder leuk was, dat ik helemaal was vergeten, dat ik een afspraak had met de moeder van Ella, waarvoor nogmaals mijn excuses!

De dag begon speciaal, want Kallista, Zoe en Polly uit de klas van Eline waren bij mij in de klas. Eline was even in een vergadering met Ineke en de groep van ongeruste ouders in het bijzijn van Lizzy. Van mijn groep was Victoire afwezig, ik denk omdat ze een inhaalmorgen had van haar school. We hebben eerst even bijgepraat en het gehad over Flip. Kallista wist toch zeker dat Flip er zou zijn, maar toen ze ging kijken, was hij er niet. Ze waren wel verbaasd natuurlijk. Maar toen ik vertelde dat Flip met vakantie was, kwamen de herinneringen weer boven. Vorig jaar was hij naar een eiland, dat wisten ze nog. Dat het eiland IJsland heette, waren ze wel vergeten. We hebben het even op de grote platenatlas opgezocht.

Toen zijn  we over gegaan op de vaste dingen: het kiezen van de zon van de week b.v. Dat was Nils vandaag. We hebben een paar positieve dingen over Nils opgenoemd, dat hij al kan lezen en dat hij een goede meester kan zijn als ik even de klas uit moet b.v. De meisjes uit groep 3 hadden werk te doen en hebben gelezen als dat klaar was.

Wij zijn begonnen met de oefeningen van voorbereidend lezen. In twee niveaus, een herhaling van de woorden: poes, mus, bas en toos. Charlotte en Anna doen het heel goed. De zonnen, groep 2 dus hadden een moeilijkere opdracht. Dat vergt nogal wat tijd en inspannig, maar het is heel leuk. En ze vinden het leuk.

Na een langere pauze dan anders, want er waren in het kader van DDday nieuwe meubels neergezet, die de hele grote zaal weer als nieuw maakte. Maar sommigen hebben lekker met de poppen gespeeld in de klas. Dat ging heel goed.

Toen we weer onder ons waren, ben ik verder gegaan met het vertellen over de avonturen van Flip in Wenen. Ik heb een kaart laten zien die hij verstuurd heeft vanuit Oostenrijk. En voorgelezen wat daar op stond. Ze willen natuurlijk weten of het echt waar is, dat Flip in Wenen is. Die vragen zijn leuk. In 2009 zijn mijn man, dochter en ik echt in Wenen geweest en toen hebben we Flip meegenomen. We hebben toen heel veel foto's gemaakt van hem, al vanaf het vliegveld, in het vliegtuig enz. En een heleboel plezier gehad, want soms kwamen er nederlandse kinderen op ons af, omdat ze hem herkenden. Volgende week laat ik de rest van de foto's zien, en een tweede ansichtkaart.

En toen zijn we een paspoort gaan maken. Dat was een heel leerzame opdracht. Je eigen haarkleur beschrijven, de kleur van je ogen, je leeftijd, waar je woont enzo. De jongsten weten soms nog echt niet in welke straat ze wonen. Als er een ouder broertje of zusje beschikbaar was, mochten ze dat even gaan vragen. Dat werkte goed. Volgende week ga ik ze ook nog allemaal meten en krijgen ze een stempel en dan gaan we spelen dat we ook gaan vliegen.

Volgende week beginnen de oudergesprekken en de week daarna is de tweede ronde.

Deze week heb ik de Citotoetsen nagekeken en uit de resultaten blijkt dat de woordenschat het grootste probleem is. Dat is natuurlijk normaal, maar het is belangrijk om veel voor te blijven lezen, ook voor U in de vakantie. Het leren lezen in het Nederlands leren ze vast snel.

Iedereen heeft de oranje-collage mee naar huis genomen. Die van Victoire ligt nog in de klas.

Tenslotte denk ik dat de meeste ouders het wel weten, maar voor de volledigheid meld ik het toch nog maar even: ik stop met lesgeven op de laatste woensdag in juni, dat is de 27e.

Alvast een prettig weekend, en tot volgende week,

Janneke van der Wal.

 

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité