Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
3 octobre 2012

week 40 in 2012

Beste Allemaal,


Vanmorgen waren alle kinderen present en Melchior heeft ook zijn rode schrift gekregen. Charlotten was de zon van de week en kreeg de zonneketting om en heeft met Ella samen Flip uit de kast gepakt.

Ik zal U in het kort vertellen wat er is gebeurd. Eerst heeft bijna iedereen getekend. Die tekeningen zijn op het schoolbord opgehangen. Het was mijn bedoeling om daar een zelfgemaakt sprookje van te maken, maar door tijdgebrek is daar helaas niets van gekomen.

We hebben de klas versierd met de post-it bordjes. De "de" woorden zijn groen geworden en de "het" woorden oranje. Ze hebben actief meegedaan en overal in de klas rondgekeken wat er nog benoemd kon worden. De oudsten hadden nog de woorden van vorig jaar in hun hoofd, maar er waren ook een paar nieuwe woorden: zoals "de tekening", en "het videoapparaat".

We kregen het over het verschil tussen knopje en knoopje. Vaak horen ze het verschil niet tussen deze "lange en korte" klanken. Ik heb het opgeschreven, we hebben allemaal de knoopjes aan onze kleren aangewezen (Charlotte dacht even dat ze als enige geen knoopjes had, maar ik ontdekte toch een paar sierknoopjes op haar jurk). Daarna hebben de lichtknop aangewezen.

Toen zijn we gaan zingen over de herfst: "op een grote paddestoel" en "herfst, herfst".

We hebben kastanjes, de bolsters, een denneappel, een sparappel bekeken die ik had meegenomen van een wandeltocht.

Na de pauze hebben we ons rode schrift bekeken, en de ingeplakte liedjes, en gedichtjes herhaald. Ook het liedje van de twee handjes op de tafel. Ik was ineens mijn tong verloren en kon alleen nog maar fluisteren. Gelukkig hebben ze met elkaar een toverspreuk bedacht, zodat dat allemaal weer goed kwam. We klappen ook regelmatig woorden in lettergrepen en soms zeg ik langzaam E-L-L-A, en dan moeten zij het hele woord zeggen. Het analyseren en synthetiseren van woorden is heel belangrijk in het voorbereidend lezen.

Daarna heb ik ze meegenomen naar de tentoonstelling op de eerste verdieping. Daar hangen twee schilderijen van Karel Appel. Ze vonden die naam natuurlijk heel bijzonder. Ze hebben uigebreid bekeken en met behulp van een verkleining heb ik ze laten zien dat het éne schilderij een landschap voorstelt. Ze krijgen daar volgende week een plaat van in het schrift.

Eenmaal weer boven hebben ze een tekening gemaakt alsof ze Karel Appel waren. Sommigen die het mooi vonden, heben dat goed gedaan. Maar andere kinderen zeiden al eerlijk dat ze het schilderij niet mooi vonden en die hebben het dus ook niet gedaan.....

Tenslotte moesten al die post-its weer worden opgeruimd en toen was het al weer tijd.

Volgende week gaan we eerst naar de bibliotheek om 10.30 en daar krijgen ze allemaal een kaart om boeken te kunnen lenen. Daarna lees ik ze twee boekjes voor. En we gaan het hebben over reizen en andere landen, dus weer genoeg ideeën voor de volgende week!

Dus ik zou zeggen: tot volgende week!

 

hartelijke groeten,


Juf Janneke van der Wal.

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité