Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
24 octobre 2012

week 43 in 2012

Dag beste Ouders,

 

Alle kinderen waren er weer, geweldig. Ella was de zon van de week en heeft samen met Nils onze Flip uit de kast gehaald. Dit keer wilde Flip wel wakker worden, maar hij wilde eerst van iedereen een kusje. Daarbij hebben we de namen van de kinderen weer geoefend, want nog niet iedereen kent ze.

Tja, wat hebben we gedaan? We hebben de tekeningen besproken die er op het bord waren opgehangen. Er was o.a. een trein bij (Stan), een tovermachine (Anna), een mooie bloem (Charlotte), een zelfportret met een boom (Victoire). De tekenaars hebben er leuk over gepraat.

We hebben de datum opgeschreven en daarna vrij lang de dagen van de week geoefend. De klas was verdeeld in twee groepen: de apen en de papegaaien. Allebei dieren die een mens kunnen nadoen. Eerst één dag, toen twee enz. Soms is de uitspraak nog onvoldoende. De verschillen zijn groot. Uiteindelijk hebben ze alle dagen van de week opgezegd. En daarna hebben we de liedjes gezongen van: "papegaaitje, leef je nog?" en "ik zag twee apen nootjes rapen".

Daarna was het pauze. Ella had al een boek van Sinterklaas bij zich! Dat duurt nog 6 weken, maar ik heb het toch even laten zien. Ze wilde dat ik het helemaal ging voorlezen, maar ik heb haar gevraagd om het na de vakantie mee te nemen. Dan is de tijd er meer rijp voor.

Na de pauze heb ik het sprookje "klein Duimpje" voorgelezen van Dick Bruna. En het bijbehorende liedje van "Kan je lopen als een reus?" erbij aangeleerd. Voor de gelegenheid had ik mijn toverstokje en muts opgezet en een zwart ding aangetrokken. Want eerst moesten naar sprookjesland worden omgetoverd. Een voor één mochten ze daarna met het toverstokje door de klas lopen en een ander kind aanwijzen. Daarna heb ik mijn blokfluit gepakt en het liedje voorgespeeld. Ze wilden nog een paar andere liedjes horen zoals: "zeg Roodkapje, waar ga je henen?" Leuk om zo met de fluit door de klas te lopen. De andere juffen die soms mijn klas binnenlopen, kijken dan wel verbaasd op.

Er was een werkblad met een tekening van klein Duimpje en ze mochten daarnaast zelf een reus tekenen. Er was ook nog plaats om hun eigen hand nog eens om te trekken (voor Selma was dat nieuw, want die was er de eerste keer niet). Bij ieder kind heb ik gecontroleerd of ze de namen van de vingers kennen. Bij 8 van de 10 is dat het geval. Soms worden ringvinger en middelvinger verwisseld. Dan tekenen ze een ring aan de middelvinger!

We hebben de cijfers van het hinkelspel mooi opgeruimd. Iedereen kreeg er één en we hebben de goede cijfers in de puzzel gepast. Dat moest niet op de kop, maar goed. De 6 en de 9 zijn speciaal. De voorkant is geribbeld. Dat was ook een mooie oefening en zo is het weer netjes opgeruimd voor de vakantie. Want in de pauze was er leuk mee gespeeld, lekker met de schoenen uit!

Tenslotte zijn we in de kring gaan zitten voor het volgende hoofdstuk van Sjoerd Kuypers boek.

Nog net op de valreep heeft Melchior laten zien dat je druivenpitten kunt bewaren en die weer planten. Dat sluit aan wat ze op de franse kleuterschool leren. En Mila had een speldje met de Nederlandse vlag en ze hebben gezien dat die net anders is dan de Franse.

Het was tijd voor we het wisten, zoals vaak. Maar ik heb ook wel kinderen vreselijk zien gapen. Rust dus maar lekker uit in de vakantie. Er zijn erbij die heel ver weg gaan, naar New York enzo.

We zien elkaar weer over twee weken, dat is op 14 november a.s.

Hartelijke groeten,

 

Janneke van der Wal.

 

 

 

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité