Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
14 novembre 2012

week 46 in 2012

Beste Ouders,

Alle kinderen waren op school, zij het dat sommigen wat laat waren! Gelukkig dat Emma er ook was, want zij was de zon van de week. Ze heeft samen met Anna Flip uit de kast gepakt.

Iedereen zat al vol over Sinterklaas. Dat verbaasde me een beetje, maar het schijnt dat er al over gepraat is op de t.v. en dus ook op uitzending gemist. U kunt vanaf zaterdag of zondag elke dag kijken, want in het jeugdjournaal is er dan elke dag even wat over Sinterklaas. Maar.....als U dat te erg vindt, en dat kan ik me goed voorstellen: geen nood, want ik kijk ook en maak vanaf volgende week een samenvatiing over wat er is verteld.

We hebben ook nagepraat over de vakantie. Mila was in Zuid-Afrika geweest, en Anna in New York. Gelukkig waren er ook een paar kinderen "gewoon" in Nederland geweest, wat altijd goed te merken is aan hun Nederlands.....

Eerst hebben we geteld en dat moest ook in het Engels. O.k, maar later hebben we tien keer tot tien geteld en hoorde ik dat ze moeite hebben met de uitspraak van de zes. Natuurlijk snap ik wel dat ze tot tien kunnen tellen: in dit geval gaat het me echt om de uitspraak. Blijft U vooral gewoon Nederlands praten tegen ze hoor, dat Engels leren ze echt wel. Ik spreek uit ervaring!

We zijn doorgegaan met het thema sprookjes en ik heb ze in sprookjesland getoverd. Ze moesten bedenken welke figuren allemaal daar thuishoren: dwerg, fee, reus, kabouter, heks, prins, prinses, wolf enz. Daarna hebben we de woorden opgenoemd die er wel en niet in het echt bestaan. Volgens Melchior bestaan kabouters ook in het echt! Goed, waarom niet? Rien Poortvliet heeft er een paar prachtige boeken over gemaakt. Ik heb toverspreuken bedacht in de trant van: toverdeboverdekloverderoom: ik tover jullie om in een: en dan moesten ze het woord raden en uitbeelden. Ook zo met de eu, de ui en ie, de ou. Om de beurt zijn ze ook omgetoverd in een dier. Daarna heb ik het verhaal van Klein duimpje nog een keer voorgelezen, want dat was aardig weggezakt. En daarna hebben ze allemaal een reuzenvoet uitgeknipt. We hebben geoefend met links en rechts. Bijna iedereen weet het verschil.

Toen was het pauze en na de pauze zijn we naar de klas van Irene gelopen op de vierde etage. We hebben net gedaan alsof er een wolf verstopt was, net als in ons voorleesboek van Robin. Ze vonden het berespannend bij Irene en de grote kinderen. Er ligt vloerbedekking bijvoorbeeld. Daarna weer naar beneden en toen heb ik ze het volgende verhaal van Robin voorgelezen, maar ook hebben we de reuzenstappen van de grote zaal naar de klas neergelegd. Want daarbij hoorde een klein verhaaltje van een prinsesje dat haar kroontje kwijt was. Gelukkig vond Melchior de kroon en heeft hem even opgehad.

We hebben heel veel gespeeld dus en veel gepraat. Gelukkig was er aan het einde van de les nog even tijd om een kleurplaat de kleuren van een kabouter met een paddestoel en hebben ze nog even uit het raam gekeken naar de mooie herfstkleuren van de bomen op de binnenplaats. Er is er één bij die vruchten heeft als bananen.

Ze hebben vaak even een dip rond half twaalf, maar om half één waren er een paar die liever wilden blijven! Geweldig.

Volgende week wordt het vast weer zo leuk, we gaan nog even door met de sprookjes en natuurlijk beginnen we met het thema Sinterklaas.

Alvast een goed weekend en tot de 21e!

Harteliljke groeten,

 

Janneke van der Wal.

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité