Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
13 février 2013

week 7 in 2013

Dag beste Ouders,

 

Vanmorgen was iedereen veel beter wakker en ook rustiger en kon ik dus beter opschieten dan vorige week. Eerst de gebruikelijke rituelen: zingen van "goeiemaorgen, Selma was de zon van de week en mocht Flip pakken. We zijn al vroeg in de kring gaan zitten, want ik wilde het hebben over Valentijnsdag. Het leuke was dat Melchior met een hele mooie roze kroon op zijn hoofd zat. Hij was verkleed gekomen, zo vertelde hij en hij had die kroon gekregen van een meisje uit zijn Franse klas. Toen ik vroeg of hij daar soms verliefd op was, was het antwoord ja. Een mooiere inleiding voor mijn thema was er niet te bedenken. Ze zijn allemaal aan de beurt geweest om iets te vertellen over het hebben van vriendjes, of één speciale of helemaal niemand. Een jongetje zei dat hij twee vriendinnetjes heeft....

In de pauze heb ik met een paar kinderen "mens erger je niet"op de vloer gespeeld. Dat was gezellig. Er was ook een groepje aan het lezen en tekenen en een derde groep speelde met de hinkelbaan.

Na het goûter zijn ze in twee groepen aan de slag gegaan. Charlotte was de hulpjuf van de manen. (Mijn jongste groep). De opdracht was het uitknippen van een hart en dat versieren, met krijt b.v. Met de oudsten ben ik een leesvel gaan oefenen. Daarop staan woorden als: mooi, verliefd, hart, kus, zoen, schat, ik, houd, van, jou, je, bent, een schat. De oudsten hebben dat eerst allemaal gelezen en toen met een gekleurd potlood de juiste woorden omcirkeld. Selma doet mee met de oudsten en wordt geholpen door een ander. De meesten herkenden de woorden allemaal. Ze mochten elkaar helpen als het te moeilijk was. Dit vel zit in het rode schrift. Voor de jongsten heb ik later de zelfstandige naamwoorden omcirkeld en die mochten ze bij het hart plakken, evenals de mooi versierde woorden: "lief" en "Valentijnsdag 14 februari".

De oudsten hadden nog een vel met de zinnen: "ik vind je lief", "je bent een schat", "ik vind je mooi", "je bent de liefste", "ik ben verliefd", en "ik houd van jou". Nils verzon er nog één bij: n.l: "ik trouw met jou". Super knap.

Deze zinnen waren in verschillende kleuren geschreven, zodat ze dat nog enigszins terug konden vinden. Want: alle woordjes zijn uitgeknipt en in de juiste volgorde weer op de tafel neergelegd en daarna door een paar weer opgeplakt. Met de lekkere zelfgemaakte gluton, die geen vlekken achterlaat...En een stapeltje tissues om de handen af te vegen.. Sommigen wilden de woordjes later weggooien en één meisje heeft ze in een plastic zakje meegenomen. Daaraan kan ik ook hoe ver ze zijn met hun interesse in dit soort oefeningen. Iedereen heeft voor mij de zinnen voorgelezen.

Daarna is vaak het geheel versierd met dezelfde woorden "Lief" en "14 januari, Valentijnsdag". En natuurlijk hebben ze ook een hart uitgeknipt toen dat klaar was met vaak nog de zelfstandige naamwoorden erbij.

Ik ben dik tevreden over het resultaat. Iedereen kon zo op zijn of haar eigen niveau werken en het was doodstil in de klas.

Daarna waren ze moe, en begrijpelijk. Maar ik ben nog even doorgegaan met ons lijflied: B met een aa baa. Daarbij spreek ik de medeklinkers uit zoals ze dat in Nederland doen bij het beginnende lezen. Dus niet Bee maar Buh en geen Dee, maar Duh en geen Ef, maar FFF en zo voorts. Vooral voor Selma zal dat goed zijn om die moeilijke Nederlandse klanken te vormen met haar tong. Gelukkig is het voor de zonnen een herhaling en dat helpt. Ik zing dan: "buh met een aa baa, b met een ee, bee, b met een ie bie baa, bee, bie. B met een oo boo, baa, bee, bie, boo, b met een uu buu, baa, bee, bie, boo, buu". En dan beginnen we met de D, en dan verder met alle medeklinkers tot aan de Z.

Tenslotte heb ik nog even voorgelezen uit het boek van Sjoerd Kuyper, maar ik kreeg het niet helemaal af.

Er was dus nog even geen tijd voor het beginnende lezen uit mijn methode, maar daar beginnen we volgende week mee.

En ik zal ook weer even heel simpele opdrachtjes geven voor de allerjongsten.

Een prettig weekend (alvast) en tot woensdag de 20e

Harteliljke groeten,

 

Janneke van der Wal.

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité