Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
info groep 1-2 morgen
23 janvier 2013

week 4 in 2013

Beste Ouders,

 

Vanmorgen ben ik begonnen met een paar oudergesprekken voor en na de les. We hebben een nieuw rapport en dat is leuk, want het is hetzelfde rapport dat op alle NOB scholen wordt gebruikt.
Emma was ziek en haar vader heb ik dus niet gezien, dus moeten we volgende week een nieuwe afspraak maken. En de ouders van Anna hebben een brief meegekregen, waarschijnlijk wordt dat telefonisch?

De kinderen vonden het maar gek, dat we nog maar niet waren begonnen, maar ik moest ook nog de rapporten in de goede map doen en toen dat klaar was, zijn we begonnen. Stan, die de zon van de week was heeft met Ella Flip uit de kast gepakt. Ik heb ze verteld dat Flip stiekum toen het zo veel had gesneeuwd, de klas uit was geweest om lekker buiten te spelen. Dan willen ze toch wel graag weten of het echt is of niet. En wat stiekum dan wel was. We hebben ook ons liedje "Hallo" weer gezongen en ik hoop dat ze nu ook spelenderwijs links en rechts leren omdat ik de vraag heb uitgebreid met "wie zit er links van je en wie rechts?"

Omdat het thema: "brr wat is het koud" nu wel van toepassing is, ben ik daarmee begonnen. Ze hebben allemaal gezien wat bevriezen is, want ik heb water in in het vriesvak gezet en later hebben ze allemaal de ijsklontjes bekeken. Iedereen is meegeweest naar de keuken en toen het ijsblokjes waren geworden, hebben ze dat allemaal gevoeld en bekeken en toen hebben we dat weer laten ontdooien.

Daarna hebben ze op zwart papier witte sneeuwvlokken geplakt. Met echte ouderwetse behangerslijm die ik voor hun ogen heb aangeroerd. Leuk. Ze kunnen allemaal scheuren! Dat is andere jaren wel eens anders geweest, toen was ik stomverbaasd te zien, dat er kinderen waren die niet konden scheuren. Het resultaat is meegegaan naar huis. Ze hebben ook een wintertekening gemaakt in het schrift en we hebben honderd keer de liedjes: "Dag meneer de sneeuwman" gezongen, ook "dag mevrouw de sneeuwvrouw" en waarom niet: "dag meneer de sneeuwvrouw" en "dag mevrouw de sneeuwman". En ook: het is winter, bibber, bibber. Daarna het knieboekverhaal van de methode Ik en Ko over de winter voorgelezen. Overal staat daar ook een sneeuwpop getekend, met een wortel als neus! En nog een klein verhaaltje uit de Pippo. En ik heb ze platen laten zien van vogels in de winter: het koolmeesje, de pimpelmees, de merel, de kuifmees en het roodborstje. Die woorden hebben we in lettergrepen verdeeld. Dat gaat goed.
Het verschil tussen een want, een vingerwant en een handschoen is uitgelegd. Leuk, al die discussies.

In de pauze is er leuk gespeeld met het speelgoed, maar ze hebben ook gelezen in de leeshoek op een kussentje.

De oudsten mogen soms een boekje lenen en omdat niet te vergeten, schrijf ik dat op hun hand. Maar de jongsten moeten dat nog leren en die heben een Pippo meegekregen, maar ik heb er duidelijk bijgezegd, dat het te leen is. Dat was voor sommigen nog een beetje moelijk. Het op de hand schrijven vinden ze allemaal heel spannend.

Leuk dus allemaal weer.

Volgende week zie ik de ouders van Nils, Stan, Melchior en Selma.

We gaan door met de winter en eventueel combineer ik dat met de dieren van de boerderij. Dat hangt van het weer af.

Een prettig weekend en tot woensdag de 30e.

 

Hartelijke groeten,

Janneke van der Wal.

 

Publicité
Publicité
Commentaires
info groep 1-2 morgen
Publicité
Publicité